czwartek, 7 października 2010

polecamy

Historia Jazzu, Historia Jazzmama.

Jazz to muzyka interpretacyjna z tendencją do improwizacji  i takie jest życie Tomasza Stańki.
Jeden z najbardziej cenionych muzyków za sprawą Rafała Księżyka opowiada o początkach jazzu w Polsce, o owianych legendą festiwalach i koncertach, sesjach nagraniowych i znanych muzykach.
Ale nie tylko jazz jest tematem rozmowy. Także wspomnienie dzieciństwa, burzliwej młodości, szaleństwa lat 50/60, świata hippisów i dilerów, stosunku do kobiet i samotności.
Z Krakowa przemierzamy Warszawę, by dotrzeć do Nowego Jorku,. Przeprowadzek i podróży było mnóstwo. A ciągłe życie na krawędzi doprowadziło na sceny świata. Sam bohater mówi : Wybrałem życie desperado. Na granicy. Tuż przy śmierci.

Biografia tak bogata, że nie podobna by należała do jednego człowieka. A jednak!
Czyta się  bardzo dobrze, z niesłabnącym zainteresowaniem do ostatniej strony.

Polecam przy lekturze włączyć dźwięki trąbki , szczególnie polecam płytę"Pożegnania z Marią".

Książka wzbogacona o reprodukcje oryginalnych szkiców kompozycji i nieznane fotografie.



- Na przełomie nowych czasów chwiał się pan nad przepaścią, a kilka lat później miał pan najlepszy jazzowy skład w Europie.
- (...)Artystycznie przez cały czas czułem się bardzo dobrze. I kto wie, czy to właśnie nie przez ten szczególny, zwalniający tryb życia ciągle jestem kreatywny. Bo powiem panu, że wraz z nowym kwintetem mam przypływ świeżych sił, komponuje mi się świetnie, trochę inną muzykę. Oczywiście, to wciąż jest moja muzyka, ale bogatsza. Może to się bierze z lenistwa. Bo jestem dość leniwym człowiekiem, działam wolno, ale non stop.



Tomasz Stańko
Autobiografia.
Desperado.

Rozmawia Rafał Księżyk
Wydawnictwo Literackie
Kraków 2010
Oprawa twarda
Stron: 541
Cena: 54,90

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz